Bruggen bouwen tussen inkoop, verkoop en klantenwensenJoost van der Linden, commercieel manager Hendriks precon
Sinds vorig jaar september is het Hendriks precon team versterkt met commercieel manager Joost van der Linden. Hij fungeert als een bruggenbouwer tussen inkoop-, verkoop- en productieafdelingen. Hoog tijd om Joost voor te stellen. Joost heeft jarenlange ervaring in inkoop, verkoop en marketing. “Daarbij ging het altijd om klant specifieke componenten in de maakindustrie. Een van mijn werkgevers was een ijzergieterij waar ik Wim Jochems leerde kennen. Via Wim kwam een overstap naar de betonbranche ter sprake. Ik zag daar een mooie uitdaging in. Recent heb ik de overstap dan ook gemaakt.”
Uitdaging aan durven gaan
Als we Joost vragen om die uitdaging eens te beschrijven, antwoordt hij enthousiast: “Ik ben in mijn carrière in verschillende functies aan de inkoop- en verkoopzijde actief geweest. In de tijd dat ik bij verkoopafdelingen werkte, zag ik mezelf niet als verkoper maar als iemand die de klant helpt en ondersteunt. Ik probeer altijd na te denken over de doelstellingen die de ander wil of moet bereiken. Ik merk dat veel verkopers bezig zijn om aan de voordeur zoveel mogelijk nieuwe klanten naar binnen te krijgen. Maar het kan ook zinvol en soms zelfs wel zinniger zijn om te proberen om de achterdeur dicht te houden door voor dezelfde klanten méér te doen.”
Betrokken bij hele klantproces
Is dat ook wat hij bij Hendriks precon doet? “Ik probeer de klantwensen nog beter te vertalen naar onze toeleverketen. Dat betekent dat ik ook veel contact heb met verkoop, productie, inkoop en engineering. Momenteel is die inkoop een belangrijke prioriteit, maar ik ben ook bezig met de ontwikkeling van een marketingplan waarmee we onze positie en propositie verder kunnen verbeteren. Wat het werken bij Hendriks precon in het algemeen zo interessant maakt is de breedte van mijn werkpakket. Ik ben betrokken bij het gehele proces: van behoeftebepaling tot de uiteindelijk levering en after sales service. Tegelijkertijd ben ik bijvoorbeeld ook betrokken als ‘kleine letter checker’ bij het afsluiten van contracten. Door dat goed op te pakken kunnen we als Hendriks precon voor de toekomst beter onze afspraken vastleggen. Stapjes die ons allemaal kwalitatief verder vooruit helpen.”
Inspelen op klantwensen
Als we Joost vragen wat het werken bij Hendriks precon zo leuk maakt, antwoordt hij: “Juist die diversiteit in werkzaamheden is zo leuk. Bovendien heb ik de vrijheid om achter trends aan te gaan. Wat speelt er bij klanten, waar zijn zij mee bezig en hoe kunnen wij daarop inspelen. En ook vanuit de toeleverketen komen veel nieuwe ontwikkelingen beschikbaar die voor klanten meerwaarde hebben. Ook die willen we natuurlijk graag naar onze klanten vertalen. Het is geweldig als je daarmee bezig kunt zijn. En last but not least: Hendriks is gewoon een leuk bedrijf om bij te werken. Er is een goede sfeer, je krijgt volop mogelijkheden en iedereen is bereid om met elkaar samen te werken aan het best resultaat. Ik vind het daarnaast belangrijk dat er een grote bereidheid is om te investeren in keten-denken en dat collega’s open staan voor de ideeën van een ander.”
Samenwerking in de keten
Joost is altijd binnen MKB-bedrijven werkzaam geweest. “De afdelingen bij MKB-bedrijven zijn vaak te klein om overal specialisten voor te hebben. Daarom is hij lid van een aantal vakverenigingen. “Ik vind het dan ook leuk om in deze netwerkclubs kennis op te doen en met anderen van gedachten te wisselen. De Industriële Marketingclub, STEM en internationale sales- en marketing beroepsverenging SMEI alsook de inkoopvereniging NEVI zijn daar goede voorbeelden van. Je merkt ook daar dat inkopers én verkopers steeds meer in ketens denken. Een mooie ontwikkeling, waar Hendriks precon aan kan bijdragen!”